Ceasul intern, ritmul Circadian

ÎNVĂȚĂM CĂ:

  1. Avem un ceas intern (ritm circadian) care ne ajută să ne adaptăm la schimbările de mediu. (nice!)
  2. Ciclurile circadiene joacă un rol proeminent în sănătate și boală. (ăă..ceasul..?!)
  3. Desincronizarea cu mediul, duce la anticiparea de către corp a unor diferite niveluri de stres. (iar stres!!)
  4. Prima masă din zi programează metabolismul pentru restul zilei. (pot să sar micul dejun?!!!)
  5. Corpul nostru simte trecerea săptămânilor și a sezoanelor. (și eu la fel..!)
  6. Factorii genetici ne pot dicta ritmul matinal sau nocturn. (știam eu ceva..)
  7. Avem nevoie de multă lumina dimineața și de puțina lumină seara. (asta e ceva nou?)

Ritmul circadian, sau anticiparea și adaptarea la schimbările de mediu

În fiecare dimineață, ne trezim într-o lume a stresului. O parte din tensiune este conștientă: grijile pentru copii, locul de muncă, relații, sau bani. Totuși, aceste legături emoționale sunt ușoare în comparație cu tensiunile fizice cu care ne confruntăm din momentul în care picioarele noastre ating podeaua. Să ne trezim dintr-un somn adânc este atât de dificil încât organismul nu lasă așa ceva la voia întâmplării și se pregătește pentru șoc cu un apel intern de trezire, pe care și l-a cizelat în timp, preț de câteva miliarde de ani alarmă.

Anticiparea și adaptarea la schimbările de mediu sunt o parte esențială a supraviețuirii umane. Și, de regula, dacă ai de gând să anticipezi evenimente, ajută să știi ce oră este. Iată și importanța ceasului biologic, unul dintre cele mai cunoscute exemple ale ciclurilor bazate pe timp, cunoscut ca ritmul circadian.

Termenul circadian provine din latină desigur, din cuvintele circa (despre) și diem (zi), care se referă la faptul că se urmărește un ciclu complet de rotație a Pământului în jurul axei sale, respectiv 24 de ore.

Ritmul circadian include modificări fizice, mentale și de comportament în corpul nostru și sincronizează performanța noastră pe tot parcursul zilei până când ațipim și chiar și în timpul somnului, iar în dimineața următoare din nou. Ciclul este unul continuu.

Ciclurile circadiene joacă un rol proeminent în sănătate și boală

Oamenii, de multe ori, consideră ceasul biologic ca ceva care este de ajutor doar pentru somn, desigur este  una dintre funcțiile sale, dar ceasul biologic este mult mai mult decât atât. Acest ceas este de fapt prezent în fiecare celulă din corpul nostru. De exemplu, ceasul biologic pregătește inima înainte de a ne trezi. El reglează proteinele ce au rol protector pentru inimă și îi vor permite acesteia să funcționeze mai bine la venirea dimineții.

sleep-habits-circadian-rhythm

Cercetările în curs arată că ciclurile circadiene joacă un rol proeminent în sănătate și boală. De fapt, cercetătorii au legat ceasul biologic de toate funcțiile corpului, de la atacuri de cord la afecțiuni psihice și succesul dietelor. Studiile susțin că perturbarea ceasului biologic pentru mai multe zile, crește riscul de îmbolnăvire, inclusiv de diabet zaharat de tip 2, obezitate și boli de inimă. Orfeu Buxton, un doctorand și neurolog, a efectuat un studiu în care a supus adulți sănătoși la restricție de somn, cu numai 5,6 ore de somn timp de 3 săptămâni. Rezultatul a fost creșterea nivelului de zahăr din sânge și scăderea ratei metabolice, fapt de a ridicat șansele subiecților pentru obezitate și diabet de tip 2.

Desincronizare cu mediul duce la anticiparea de către corp a unor diferite niveluri de stres 

Ceasul central al Creierului este situat în hipotalamus, într-o regiune numită nucleul supra-chiasmatic (SCN), format din aproximativ 10,000 de celule nervoase. Felul în care este localizat, deasupra nervilor optici, îl face să fie un releu pentru informațiile primite de la ochi și trimise către creier. Atunci când există lumină de la soare, creierul nostru primește semnale de la nervul optic să se trezească și să devină activ.

biological-clock-_brain_fotor

Studiile au descoperit că acest cronometru intern este implicat în reglarea multor procese fiziologice, inclusiv temperatura corpului și funcția tractului digestiv. De obicei, este sincronizat cu semnale externe de timp, cum ar fi lumină și întuneric, dar ciclurile naturale pot persista în absența unor astfel de semnale: consideră cazul unui zbor la Atlanta, este foarte probabil să te simți încă somnoros la ora ta de culcare normală, chiar dacă este ora prânzului în noua locație.

Cu toate acestea, reacțiile noastre la acest „jet-lag” nu sunt uniforme. Unii oameni se adaptează rapid, cu puține efecte secundare; alții își petrec concediile cu ochii între somn și starea de veghe.

Astfel, starea de desincronizare cu mediul duce la anticiparea de către celulele corpului a unor diferite niveluri de stres, fapt ce poate duce la diverse boli.

Prima masă din zi programează metabolismul pentru restul zilei

Desigur, cercetătorii de la  UAB au identificat, de asemenea, rolul  ceasului biologic în dieta și creșterea în greutate. Într-un studiu recent, o echipa de cercetători a hrănit două grupe de șoareci  în două feluri. Cei care au mâncat o dieta bogată în carbohidrați dimineața și au consumat o masă bogată în grăsimi la sfârșitul zilei au crescut în greutate, adipozitate, intoleranta la glucoza, precum și a altor markeri ai sindromului metabolic. Șoarecii care au primit o masă bogată în grăsimi dimineața au arătat puține schimbări. „Consumul de grăsime în prima parte a zilei pare să asigure metabolismul grăsimilor într-un mod foarte eficient, și, de asemenea, setează capacitatea animalului de a răspunde corect la diferite tipuri de alimente peste zi”, spune Bray, conducătorul studiului. „Prima masă pe care o consumăm pare să programeze metabolismul pentru restul zilei.”

Corpul nostru simte trecerea săptămânilor și a sezoanelor 

Ciclurile circadiene se extind dincolo de fereastra de 24 de ore. De fapt, corpul nostru simte trecerea săptămânilor și a sezoanelor. Există o interconectare complexă între momentul zilei și evenimente cardiace grave. De exemplu, atacurile de cord sunt cel mai probabil sa apară luni dimineața la prima oră, în timpul iernii. „În timpul săptămânii, urmăm de multe ori o rutină, ne trezim la aceeași oră în fiecare dimineață, mănâncăm, ne îmbracăm, și ne îndreptam catre birou”, spune Young. „Apoi, în week-end, rămânem seara până mai târziu, mâncăm alimente diferite seara târziu, și apoi somn. Ne perturbăm singuri ritmul. Apoi, luni dimineața, încercăm să ne trezim mai devreme din nou, ne este greu pentru că ceasul corpului nostru este desincronizat. „

Iarna este deosebit de greu, din cauza scaderilor de temperatura din mediul ambiant, precum și din cauza caracterului sezonier al ceasului din corpul nostru, care rulează mai lent în lunile cu vreme rece. „Este important pentru animalele care hibernează, deoarece în timpul iernii ceasul biolog se reduce, fiind o componentă integrantă a procesului de hibernare”, spune Young. Fie că ești un om sau un urs, „toți suntem sclavii ceasului nostru biologic”, adaugă el. „Acesta este adevarul, din păcate.”

Pentru a ne menține ceasul biologic funcțional, trebuie sa ne setăm o rutină zilnică pe care să o și respectam. Aceasta trebuie sa includă felul în care ne hrănim, în care facem mișcare, ora la care ne culcăm și ora la care ne trezim.

Factorii genetici ne pot dicta ritmul matinal sau nocturn 

Diferența de ritm circadian poate influența, de asemenea, modelul de somn. În cazul în care viteza ciclului tău este devansată, se cheamă că ești o persoană matinală, iar în cazul în care ceasul tău biologic este mai lent decât de 24 de ore, ai tendinta de a fi o bufnită. Acest tip de reglare este afectată atât de factori genetici cât și de cantitatea de lumină la care ne expunem seara. Cercetatorii spun, de asemenea, că, ritmul circadian se poate modifica odată cu vârsta. Deteriorarea ritmul circadian la vârstnici poate duce la tulburari de somn si la funcții reduse pet imp de zi. 

Sa ne corelam ritmul zilnic cu lumina zilei 

Rețineți deci că, atunci când nu aveți parte de suficientă lumină dimineața, sau vă expuneti la prea multă lumină pe timp de noapte, călătoriti peste mai multe fuse orare, sau mențineți un program de somn neregulat, creșteți și mentineți riscul de a vă perturba ritmul circadian natural al corpului, afectând astfel funcțiile biologice de bază.

Resurse:

  1. Decoding the Meaning of Circadian Rhythms, By Tyler Greer, http://www.uab.edu/uabmagazine/fall2010/features/circadian
  2. Why Better Sleep Equals Better Work, https://www.helpscout.net/blog/sleep-habits/
  3. Untangling the Mystery of Biological clock http://workouttrends.com/biological-clock-untangled

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s