Ce sunt caloriile?

ÎNVĂȚĂM CĂ:

  1. Numărul de calorii diferă în funcție de categoria de alimente consumată. (oki doki)
  2. Alimentele gătite îngrașă mai mult decât cele negătite. (cum vine asta?!)
  3. Alimentele răcite îți vor da mai puține calorii decât aceleași alimente consumate la cald (serios acum..!!)
  4. Există alimente care oferă nu numai calorii, ci și alte ingrediente, care, de asemenea, sunt deosebit de importante, cum ar fi vitamine, minerale, antioxidanți (parcă ai fi mama..!)
  5. Atunci când un aliment oferă în primul rând calorii, și mai nimic altceva de valoare pentru sănătatea noastră, noi spunem că mâncarea are „calorii goale”. (fair enough!)

 

Ce sunt Caloriile?

Din punct de vedere tehnic, o calorie este definită drept cantitatea de căldură necesară pentru ridicarea temperaturii unui gram de apă cu un singur grad Celsius. Sunt patru surse majore de energie în produsele alimentare:

  • carbohidrați
  • proteine
  • grăsimi
  • alcool

Numarul de calorii diferă în funcție de categoria de alimente consumată

caloriesAtunci când aceste alimente sunt metabolizate (arse), ele furnizează diferite cantități de energie, în ordine:

  • Carbohidrati = 4 calorii per gram
  • Proteine = 4 calorii per gram
  • Alcool = 7 calorii per gram
  • Grăsimi = 9 calorii per gram

Conținutul de calorii al produselor alimentare depinde de cantitatea de carbohidrați, proteine, grăsimi și alcool conținute. Se observă că grăsimea este cea mai concentrată sursă de energie și generează de două ori mai multe calorii pe unitatea de greutate comparativ cu carbohidrații și proteinele.

Trebuie să avem grijă de aceste aspecte atunci când mâncăm alimente bogate în grăsimi, cum ar fi untul, laptele integral, brânza, smântâna, carnea roșie, nucile, uleiurile, maioneza, alimentele prăjite și multe dulciuri.

Alimentele gătite îngrașă mai mult decât cele negătite.

Procesarea alimentelor include prelucrare termică, amestecare și zdrobire, sau folosirea făinurilor rafinate în loc de cele nerafinate. Această procesare o faci și tu acasă când pregatești o masă sau se ocupă industria alimentară înainte de a cumpăra. Efectele procesării alimentelor nu sunt de neglijat. Dacă mănânci mâncarea crudă, vei tinde să pierzi în greutate. Dacă mănânci aceeași mâncare gătită, vei tinde să câștigi în greutate. Aceleași calorii, rezultat diferit.

Pentru strămoșii noștri, prelucrarea termică, ar fi putut însemna diferența dintre viață și moarte. Sute de mii de ani în urmă, atunci când primii oameni au învățat să gătească, ei au putut astfel să acceseze mai multă energie din tot ceea ce au mâncat. Plusul de energie le-a permis să dezvolte creiere mari, să facă copii mai repede și să călătorească mai eficient. Focul a schimbat felul în care Omul a evoluat.

Mai procesat = Mai multe calorii

Alimentele racite îți vor da mai puține calorii decât aceleași alimente consumate la cald

Chiar și printre alimentele gătite, digestibilitatea variază. Amidonul devine mai rezistent la digestie atunci când este lăsat să se răcească după ce a fost fiert, deoarece cristalizează în structuri pe  care enzimele digestive nu le pot rupe ușor. Alimentele mai învechite, cum ar fi spaghetele  fierte de-o zi, sau pâine prăjită rece, îți vor da mai puține calorii decât aceleași alimente consumate la cald, chiar dacă tehnic ele conțin aceeași cantitate de energie stocată.

Alimentele soft salvează calorii

Alimentele foarte procesate nu sunt doar mai digerabile; ele tind să fie mai moi, lasând organismul să consume mai puțină energie în timpul digestiei.

Explicația este că organismul nostru au mai puțin de lucru, atunci când consumă alimente care au fost înmuiate prin fierbere, pasate sau aerate (pufuleți). Gândiți-vă la o masă de vacanță sau la cină într-un restaurant rafinat. Alimentele noastre preferate au fost pregătite cu mare atenție, astfel încât acestea se topesc în gură și alunecă pe gât aproape fără cea mai mică nevoie de mestecat. Nu e de mirare că noi le adoram. Și este natural. Preferăm acest mod pentru că natura ne-a învațat să păstram cât mai mult posibil din caloriile prețioase.

Calorii versus calorii goale

Trebuie să ne alegem alimentele nu numai în funcție de calorii ci și de valoarea nutrițională

Asadar, toate produsele alimentare conțin calorii, și avem nevoie de o anumită cantitate de calorii în fiecare zi. Dar unele alimente ofera nu numai calorii, ci și alte ingrediente, care, de asemenea, sunt deosebit de importante, cum ar fi vitamine, minerale, antioxidanți, și altele. Atunci când un aliment oferă în primul rând calorii, și mai nimic altceva de valoare pentru sănătatea noastră, noi spunem că mâncarea are „calorii goale”.

Exemplele includ băuturi, cum ar fi sucuri, zahar si alimente precum produse de patiserie grase. Ele oferă o valoare nutritionala extrem de mică. Putem sa obtinem toate caloriile necesare din cu totul alte alimente care conțin și ingrediente sănătoase. O altă problemă cu alimentele care conțin aceste „calorii goale” este că ele conțin, de obicei, o mulțime de calorii – prea multe, mult mai mult decât avem nevoie pentru a avea și a susține o greutate sanatoasa.

Referințe

  1. http://www.dining.ucla.edu/housing_site/dining/SNAC_pdf/CaloriesCount.pdf
  1. http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/understanding-empty-calories
  2. http://blogs.discovermagazine.com/crux/2015/01/05/calorie-counts-wrong/#.WFFoe6J96Aw

O părere la “Ce sunt caloriile?”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s